Erasmus + w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku-Białej
Nowoczesne metody nauczania i języki obce kluczem do podnoszenia jakości pracy naszej szkoły
Erasmus + w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku-Białej
Jak szkoła może się wywiązać z edukacyjnego obowiązku podnoszenia jakości pracy i sprostać współczesnym wymaganiom? Różne drogi wybierają poszczególne placówki, w tym poprzez przygotowanie projektów, do których wykorzystują środki unijne. Właśnie dobiegł końca projekt pt. „Nowoczesne metody nauczania i języki obce kluczem do podnoszenia jakości pracy naszej szkoły” w ramach programu Erasmus+KA1 przygotowany przez nauczycieli VIII Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsku-Białej. Jego celem było podwyższenie poziomu znajomości języków obcych poprzez uczestniczenie w kursach językowych oraz podniesienie innowacyjności na zajęciach poprzez wzmożone stosowanie metody zintegrowanego nauczania językowo – przedmiotowego (metody CLIL) na zajęciach matematyki, informatyki, chemii, języka angielskiego i niemieckiego, języka polskiego (tj. przedmiotów maturalnych) oraz języka łacińskiego, wiedzy o kulturze, zajęć wychowania fizycznego, podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce.Dwunastu nauczycieli uczestniczyło w zorganizowanych w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Austrii i na Malcie kursach językowych oraz kursach metody CLIL podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe oraz podwyższając poziom znajomości języków obcych.
Działania te mają zwiększyć jakość nauczania i uczenia się, zapewnić wyższe wyniki na egzaminach zewnętrznych oraz umożliwić lepszą i wydajniejszą pracę z uczniami uzdolnionymi, których ilość oraz oczekiwania nieustannie się zwiększają. Zakres projektu obejmował stworzenie banku materiałów opartych na nowoczesnych metodach nauczania. Będą mogli korzystać z niego nauczyciele szkoły oraz innych szkół, bowiem zasób ten zostanie udostępniony na stronie internetowej szkoły i przesłany do Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Rezultatem ma być indywidualne wzmocnienie uczniów przygotowujących się do egzaminów zewnętrznych oraz studiów (również zagranicznych), a także uczniów jako uczestników działań grupowych poprzez kształtowanie na zajęciach umiejętności miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie, czy umiejętności interpersonalne.
Udział w projekcie pozwolił uczestnikom poszerzyć warsztat pracy o narzędzia ICT w kontekście metody CLIL, podnieść poziom kształcenia poprzez zastosowanie nowoczesnych metod nauczania, zwiększyć kompetencje językowe i międzykulturowe, nawiązać kontakty, ułatwić obsługę wymian międzynarodowych, uatrakcyjnić ofertę szkoły i promować ją w środowisku.